سلام. خیلی خوشحالم که تو این وبلاگ قراره دوستای خوبی همچون شما پیدا کنم تا افتخار این رو داشته باشم که تو چنین محیط دوستانه و دلنشینی براتون از گوشه و کنار علایق مشترک خودم و شما بنویسم. 

راستش من از بچگی همیشه عاشق دکوراسیون و تغییر بودم. بنده خدا مادرم همیشه از دست من عاصی بود.angry

چون هر وقت سرش رو دور می دیدم یه سری از وسایل کوچیک خونه رو تا جایی که زورم می رسید جا به جا میکردمangel. اوایلش بهم سخت میگرفت. چون فکر میکرد دارم لجبازی میکنم یا شیطنت بچگیمه. frown

اما وقتی دید واقعا به این کار علاقه دارم دیگه دست از دعوا کردنم برداشت و توی این راه یه جورایی هم قدم شد باهام. smiley

یکی از بزرگترین چیزهایی که از مامانم یاد گرفتم این بود که برای داشتن یه دکور خوب نیاز به ریخت و پاش و هزینه های زیاد نیست. خیلی وقت ها قشنگی تو ساده بودنه. 

مثلا یکی از کارهای فوق العاده مامانم این بود که لاستیک های کهنه ی ماشین بابام رو با رنگ های صورتی و زرد و ابی ، رنگ کرده بود و با یه دیزاین خیلی شیکی  توشون گل کاری کرده بود و باورتون نمیشه که تو حیاط به اون کوچیکی چقدر این دیزاین جلب توجه می کرد. 

سارا خانوم (همسایه مون) تا یک ماه هی برامون کیک و شیرینی می پخت و می آورد تا به هوای سرک کشیدن و کشف راز مهندسی مامان، ببینه میتونه چیزی یاد بگیره که به درد خونشون بخوره یا نه. هر چند زن مغروری بود و به مامان اصلا نمیگفت که بهش کاری رو یاد بده و هر وقت هم سر صحبت باز میشد یه جوری حرف می زد که انگار تو هر کاری استاده. البته استاد هم بودا ولی فقط در حد حرف زدن. frown

از این داستان ها که بگذریم سخن دوست خوش تر است....

اول میخوام براتون چند تا متغیرهای مهم و ضروری تو دکوراسیون رو آموزش بدم. بعد میریم سراغ یه تکنولوژی که باعث میشه دکوراسیون علاوه بر شیک بودن، کارایی و بهره وری هم داشته باشه . خب میریم که شروع کنیم.

 

متغیر اول: فضا و متراژ در دکوراسیون داخلی

یکی از جذاب ترین چیزهایی که تو دکوراسیون متوجه شدم این بود که رنگ های روشن فضا رو بزرگتر و رنگ های تیره فضا رو کوچیکتر نشون میدن. علاوه بر رنگ سایز لوازمی مثل مبلمان و ویترین و سایر لوازم خونه هم اثرگذاره. اگر محیط نشیمن خونه تون کوچیکه نباید با مبل های بزرگ یا تاج دار سلطنتی دیزاینش کنید. یا اگر اتاق خوابتون کوچیکه بهتره از تخت خواب های تاشو استفاده کنید. ابزاری که میخواین برای دکوراسیون استفاده کنید نیاز نیست که خیلی اشرافی یا بزرگ و جاگیر باشند. باید فضاهای خالی محیط منزلتون رو هم در نظر بگیرید. چون این فضاهای خالی هستند که باعث به چشم اومدن لوازم خونتون میشن...

 

شاید از این مطلب هم خوشتون بیاد: دکوراسیون داخلی کلاسیک، دکوراسیونی اشرافی و پر هزینه !

 

دکوراسیون در خانه هوشمند
 

 

متغیر دوم: بازی با رنگ ها

برای دکوراسیون بهتره از ترکیب رنگ های سرد و گرم و یا رنگ های تند و ملایم استفاده کنید. یکنواخت بودن دکوراسیون یا باعث زنندگی میشه یا اصلا تغییر رو نشون نمیده. 

علاوه بر این انتخاب رنگ باید مناسب فضا و اون متغییر باشه. یعنی چی؟ الان بهتون میگم:

شما برای دیوار اتاق خواب میتونید از رنگ های صورتی و ابی و ... استفاده کنید اما برای دیوار پذیرایی تون دور از انتظاره انتخاب چنین رنگ هایی!!  اخر اخرش اینه که یه کاغذ دیواری یا پتینه ای انتخاب کنید که توش هاله های کوچیکی از این نوع رنگ ها داشته باشه . چون همه ی ما میدونیم که عاقلانه تر اینه که لوازمی مثل مبل و گلدون و این جورچیز ها رنگی تر باشن تا دیوارها. قبول کنین که تغییر رنگ دیوار ها سخت تر از تغییر رنگ یه گلدونه. و به مراتب هم ریخت و پاش بیشتری داره هم هزینه بیشتری. 

 

رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی
 

 

متغیر سوم: نور و شفافیت

فکر میکنم همه ما حداقل یکبار رو عکس هایی که با گوشی گرفتیم فیلترهای رنگی زدیم. فضای خونه یا محل کار رو چطور فیلتر کنیم؟ 

خب کاری نداره. شما برای محیطی مثل اتاق خواب یا اتاق مطالعه نیاز به اون مقدار نوری که تو سالن یا تراس دارید احتیاج ندارید. پس تو دکوراسیون شدت نور و رنگ نور رو در نظر بگیرید.

من برای خونه هایی که نور مناسبی دارند حتما یه فضای پاسیو هم پیشنهاد میکنم.

تاثیر وجود پاسیو در دکوراسیون داخلی
 

 

متغیر چهارم: آمیختگی با تکنولوژی

رسیدیم به مقوله ای که همه ی ما ها دوسش داریم. یه نگاهی به دور و برتون بندازید؟ این روزها دیگه کی از گوشی های معمولی نوکیا که یه روزی همه سر و دست میشکوندن برای داشتنش استفاده میکنه؟ کیه که حداقل یه وسیله تکنولوژیک تو خونش نداشته باشه؟ 

امروزه پیشرفت سریع تکنولوژی باعث پا گرفتن مفهوم جدیدی از خونه ها بنام خانه هوشمند شده. خونه هایی که با استفاده از برق یا شبکه اینترنت یکسری از کارها رو بصورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده انجام میدن. این تکنولوژی ها به خونه ها حس لوکس بودن و مدرن بودن میدن.

 

تکونولوژی خانه هوشمند
 

 

اما ربطش به دکوراسیون خودمون چیه؟ خیلی دور از تصور نیست اگر بگم که وسیله هایی وجود دارند مثل ساعت های هوشمند مثل کلید های لمسی مثل آینه های هوشمند که علاوه بر تکنولوژیک بودن، میشه تو دکوراسیون هم ازشون استفاده کرد. تکنولوژی هایی که هم قابل دسترس هستند هم قیمت خیلی بالایی ندارن و هم کاربردی هستند. درسته که مفهوم خانه هوشمند خیلی پیچیده تر و بیشتر از این نوع وسیله هاست اما به نظرم نیازه که کم کم خودمون رو با تکنولوژی وفق بدیم. 

 

بیاین برگردیم به متغیر اول و متغیر آخر. یعنی رعایت فضاهای خالی تو دکوراسیون داخلی و امیختگی با تکنولوژی. 

تا حالا به امکاناتی مثل سیستم صوتی و باندهای مخفی به جای سینمای خانگی و اسپیکرهای جا گیر + جارو مرکزی به جای انواع و اقسام جاروهای برقی و شارژی و... + گرمایش از کف به جای شومینه و بخاری، سیستم آبیاری اتوماتیک برای پاسیو  یا دیش گاردن + تهویه مطبوع اتوماتیک به جای استفاده از انواع عود و بوگیر و ... و خیلی از این قبیل امکانات هوشمند فکر کردین؟ چیزی که خونه شما رو از سایر خونه ها متمایز میکنه فقط دکوراسیون یا هوشمندیش نیست. خونه های هوشمند میتونن خودشون شدت نور فضا رو کنترل کنند، میتونن موقعی که نور طبیعی داخل خونه هست خود به خود چراغ ها رو خاموش کنند. 

داخل ایران رو نمیدونم ولی خارج از ایران اغلب با نصب یک سری صفحات فتولتائیک (پانل های خورشیدی) از خونه های هوشمند برای تولید انرژی و بعنوان یک منبع درامد هم استفاده میشه.

 

بقیه مطلب این پست رو میذارم به پای شما. بیاین از تجربه های خودتون در دکوراسیون های داخلی و تکنولوژی هایی که تو خونه ها استفاده میشن تو کامنت همین پست بنویسید تا با همدیگه در موردشون صحبت کنیم. منتظر صحبت های گرم و تجربه های فیدتون هستم. 

 

 

منابع:

https://hooshmandbms.ir/

 https://tookamart.com/

و خودم